02133114603
شنبه - پنجشنبه : 8:00 تا 16:00
Info@hydropersian.com

ارسال

به سراسر کشور

پشتیبانی

02133114604
شیر برقی

شیر برقی چیست ؟

شیر برقی چیست ؟

شیر برقی یک دستگاه الکترو مکانیکی (یک دستگاه مکانیکی که با نیروی الکتریکی کار می کند)، که برای کنترل جریان مایع و گاز مورد استفاده قرار می گیرد.

شیر برقی توسط جریال الکتریکی سیال،  که از میان بوبین (سیم پیچ) عبور میکند ، تنظیم می شود.

شیر برقی

شیر برقی چیست ؟

زمانی که بوبین  دارای بار الکتریکی( باردار) شد ، یک میدان  مغناطیسی ایجاد می شود و باعث می شود پیستون داخل استوانه حرکت کند ،

بسته به طرح شیر،  پیستون شیر را باز یا بسته خواهد کرد.  زمانی که جریان الکتریکی دربوبین از بین برود، شیر به حالت غیر باردار(خنثی) خودش باز می گردد.

شیر های برقی امروزه با عملکرد سریع، اعتبار بالا، عمر طولانی و طراحی جمع و جورعرضه می شوند.

در شیر های برقی با عملکرد مستقیم، اسپول  روزنه داخل شیر را مستقیما باز و بسته می کند. در شیر ها با عملکرد پیلوت

(بسته به نوع مکانیسم )اسپول روزنه پیلوت را باز و بسته می کند.

 

شیر برقی

شیر برقی چیست ؟

فشار ورودی، که از روزنه پیلوت عبور داده می شود،  باعث باز و بسته شدن شیر میشود.

 

رایج ترین شیر های برقی دارای دو پورت می باشند : یک پورت ورودی ، یک پورت خروجی

.در طر ح های پیشرفته تر شیر های برقی ممکن است سه یا بیشتر پورت داشته باشند.

بیشتر طراحی ها از یک طراحی چند منظوره بهره می گیرند. شیر های برقی کنترل خودکار جریان گاز و مایع را امکان پذیر می کند.

شیر برقی گاز

 

خطر انفجار چیست ؟

 

در وسایلی مانند مشعل موتور خانه که از سوخت گاز استفاده میکنند خطر انفجار بسیار بالا است.مشعهل موتور خانه برای روشن شدن ابتدا از یک جرقه قوی برای مشتعل شدن گاز استفاده میکند که خود در مواردی باعث انفجار میشود.این انفجار در اثر قفشار بالای گاز و جرقه قوی مشعل ممکن است رخ دهد.

این مقاله هم بخوانید
شیر برقی

 

جلوگیری از خطر انفجار :

 

برای جلوگیری از خطر انفجار از شیر برقی در مسیر سوخت استفاده میشود.

 

شیر برقی در مسیر سوخت

 

طریقه عملکرد  شیر برقی در مسیر سوخت

 

همان طور که گفته شد از شیر برقی برای جلوگیری از انفجار در مشعل ها استفاده میشود.این شیر برقی ها به صورت دو مرحله ای عمل میکنند.به این صورت که ابتدا شیر برقی در مرحله اول به حالت نیمه باز بوده و گاز را با فشار کمی وارد مشعل میکند . پس از روشن شدن مشعل شیر برقی به صورت کامل باز شده و گاز را به طور کامل وارد مشعل میکند. این شیر برقی ها دارای پیچ تنظیم برای فشار گاز اولیه نیز میباشند.

 

تاثیر شیر برقی در مصرف انرژی

شیر برقی چیست ؟

شیر برقی چیست ؟

شیرهای معمولی که در موتورخانه ها و محل هایی که در مواقع ضروری شیر باز یا بسته میشود پس از مدتی به دلایلی مانند :

 

رطوبت هوا – رسوبات سیال – خشکی شیرها و …به خوبی عمل نکرده و کامل باز یا بسته نمیشوند.به علت خوب عمل نکردن شیر در برخی محیط ها مانند موتورخانه ها باعث اتلاف انرژی سیال ( گرمای آب ) میشود.برای رفع این مشکل نیز از شیر برقی استفاده میشود.

شیر برقی و هوشمند گاز

 

هوشمند سازی خانه مزیت های زیادی دارد که مهمترین آن افزایش آسایش و ایمنی شما در خانه است. یکی از وسایل هوشمند ایمن شیرهای برقی گاز است که در ادامه با انواع این شیرهای برقی هوشمند آشنا خواهید شد.

 

شیر برقی گاز با بازنشانی دستی

این مقاله هم بخوانید
شیر برقی گاز شهری

شیر برقی گاز با بازنشانی دستی (Manual Reset) درست پس از شیر اصلی درون واحد و قبل از اولین انشعاب گاز قرار گرفته است. این شیرهای برقی به دو نوع کلی بسته در حالت عادی و باز در حالت عادی تقسیم می شوند. شما می توانید این شیرهای برقی را با استفاده از یک گوشی هوشمند کنترل و مدیریت کنید. این شیرها پس از دریافت دستور الکتریکال باز یا بسته می شوند.

 

شیر برقی باز در حالت عادی

این نوع شیرهای گاز به صورت عادی باز هستند اما در صورت دریافت دستور الکتریکال بسته می شوند. در این حالت بوبین این شیرها به صورت مغناطیسی درآمده و پس از آزاد شدن ضامن شیر مسیر گاز مسدود خواهد شد. در این حالت به به راحتی از انتشار گاز جلوگیری می شود. بویبن شیرهای گاز نیازی به برق ندارد و حتی در صورت قطعی برق نیز کار می کند.

 

پس از مسدود شدن شیرگاز شما می توانید تنها پس از حضور در محل مجددا شیر گاز را به صورت مکانیکی باز کنید و باز کردن شیر از راه دور امکان پذیر نیست. این مساله موجب ایمنی بیشتر شده و خطر امکان باز شدن شیر گاز بر اثر اشتباه کاربر را از بین می برد. شما تنها به وسیله یک تبلت یا موبایل می توایند گاز و شیرهای برقی آن را از راه دور کنترل کنید.

 

شیر برقی و هوشمند گاز

شیر برقی ضد انفجار

شیر برقی ضد انفجار (Explosiou Proof) بر اساس مکانیسم سلونوئید کار می کند. این مکانسیم خارج از مسیر گاز است و نیاز به یک جریان ضعیف لحظه ای با ولتاژ ۱۲ ولت دارد. این شیرهای برقی گاز ایمنی بسیار بالایی دارند.

این مقاله هم بخوانید
شیر برقی گاز شهری

 

نکات مهم در نصب شیر برقی ضد انفجار گاز:

این شیر را می توانید به شکل عمودی و افقی نصب کنید.

روی این شیرهای ضد انفجار فلشی مشاهده می کنید که جهت جریان گاز را نشان می دهد.

شیر را به گونه ای نصب کنید که جهت جریان گاز با جهت فلش روی شیر یکسان باشد.

بعضی از شیرهای برقی گاز مجهز به سنسور حساس به لرزه هستند که در هنگام زلزله مسیر گاز را مسدود می کنند. این شیرها باید در ابتدای مسیر لوله کشی گاز خانه هوشمند درست بعد از رگولاتور نصب شوند.

شیر برقی و هوشمند گاز

شیرهای شات آف ( shut off)

این شیرهای برقی گاز همان شیرهای مجهز به سنسور حساس به لرزه هستند که در هنگام زلزله مسیر گاز را مسدود می کنند. شیرهای شات آف به محض شروع زلزله جریان گاز را قطع کرده و تنها به صورت مکانیکی و توسط شما مجددا باز خواهند شد. شیرهای شات اف مانع از انتشار گاز در هنگام زلزله و خفگی یا آتش سوزی ناشی از انتشار گاز می شوند.

 

این شیرهای گاز به دو دسته برقی و مکانیکی تقسیم می شوند. در کشورهای پیشرفته تمامی مشترکان گاز شهری ملزم به نصب این شیرها در مسیر جریان گاز خانه خود هستند. در ایران نیز بر اساس مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان، بسیاری از ساختمان ها ملزم به نصب این شیرهای شات اف در مسیر گاز هستند.

 

0/5 (0 نظر)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
قبلی

فلوکنترل چیست

بعدی

پمپ پیستونی شعاعی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید فروشگاه
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

ایجاد یک حساب کاربری