02133114603
شنبه - پنجشنبه : 8:00 تا 16:00
Info@hydropersian.com

ارسال

به سراسر کشور

پشتیبانی

02133114604
پمپ پیستونی هیدرولیک

پمپ پیستونی هیدرولیک

پمپ پیستونی هیدرولیک

 

 

مقدمه:در سال‌های اخیر تحقیقات گسترده‌ای در زمینه عیب یابی و پیش بینی عیب‌ها برای توربو ماشین‌ها انجام داد ه شده است ساخت و طراحی سیستم‌های هیدرولیک در صنعت بسیار دشوار است.

قابلیت این سیستم‌ها توسط مقدا ر تعمیر و نگه داری آن‌ها مشخص می‌شود. تخمین‌ها نشان می‌دهد که کاهش تعمیر و نگه داری در سال ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار صرفه اقتصادی برای صنعت انگلستان دارد.

برای کاهش تعمیر ونگه داری لازم است که ابتدا عیب‌های مختلف در یک سیستم هیدرولیکی شناسایی شود.

و با استفاده از روش‌هایی از این عیب‌ها، قبل از این که منجر به حادثه غیر مترقبه‌ای شود، جلوگیری کنیم. هم چنین استفاده از این روش‌ها افزایش بهره‌وری، کاهش تعمیر و نگه داری و افزایش امنیت را به دنبال دارد.

روش‌های مانیتورینگ یکی از این روش‌ها برای کشف عیب‌ها در پمپ است با استفاده از روش‌های مانیتورینگ نه تنها قادر به کشف خطا هستیم بلکه قادر به آنالیز عیب‌ها نیزهستیم.

بیش تر شرایط مانیتورینگ و عیب یابی قابل تعمیم به سایر سیستم‌های مکانیکی نیز است. در این تحقیق عیب یابی پمپ پیستونی محوری مد نظر قرار گرفته است

برای این منظور ابتدا توضیح مختصر در مورد پمپ پیستونی داده شده است و سپس قسمت‌های مختلف پمپ پیستونی و کارکرد هر قسمت معرفی می‌شود. پمپ پیستونی هیدرولیک

در قسمت بعد عیب‌های هر قسمت پمپ پیستونی معرفی می‌شود، و سپس عیب‌های رایج در پمپ پیستونی معرفی و روش‌های کشف این عیب‌ها شرح داده می‌شود.

باید متذکر شد که هر کدام از این روش‌ها مشتمل بر جزئیاتی است که در این تحقیق از آوردن این جزئیات خودداری شده و روش کلی عیب یابی پمپ پیستونی شرح داده شده است.

این مقاله هم بخوانید
معادل سازی پمپ هیدرولیک

پمپ‌های پیستونی با دارا بودن بیشترین نسبت توان به وزن، از گران ترین پمپ‌ها هستند و در صورت آب بندی دقیق پیستون‌ها می‌توانند بالا ترین بازدهی را داشته باشند.. پمپ پیستونی در گستره وسیعی از تامین فشار قادر به کار کردن است و کنترل آن خیلی ساده و انعطاف پذیری آن نیز بالاست.

معمولا جریان در این پمپ‌ها بدون ضربان بوده و به دلیل عدم وارد آمدن بار جانبی به پیستونها دارای عمر طولانی می‌باشند، اما به خاطر ساختار پیچیده تعمیر آن مشکل است. این نوع پمپ‌ها در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف ساخته شده و در بسیاری موارد از آن استفاده می‌شود و بر حسب احتیاج می‌توان این پمپ‌ها را به طریقی ساخت که فشار زیاد بوجود آورند و یا اینکه فقط عمل انتقال مایعات را بدون ایجاد فشار انجام دهند. از خیلی از پمپ‌های پیستونی محوری برای تامین فشاردر فضای ماورای جو استفاده می‌شود. از نظر طراحی پمپ‌های پیستونی به دو دسته شعاعی و محوری تقسیم می‌شوند. پمپ پیستونی محوری یعنی پمپی که پیستون‌ها موازی با محور دوار باشند یا زاویه پیستون‌ها با محور دوار کمتر از ۴۵ درجه باشند.

پمپ پیستونی شعاعی یعنی در نوع شعاعی، پیستون‌ها از محور یک محفظه استوانه‌ای حلقوی شکل شبیه چرخ پره دار می‌چرخند یا پیستون‌ها عمود بر محور دوار باشند یا زاویه پیستون‌ها با محور دوار بیش تر از ۴۵ درجه باشند. در میان پمپ‌های پیستونی، پمپ پیستونی محوری بیشترین کاربرد را در صنعت دارد پمپ‌های پیستونی به دو شکلِ جابجایی ثابت یا متغیر طراحی می‌شوند. برای پمپ با جابجایی ثابت مقدار جریان خروجی تغییر پذیر نیست وثابت است، اما در پمپ با جابجایی متغیر مقدار جریان خروجی توسط صفحه زاویه گیر قابل کنترل است. به منظور تعیین عیب‌های یک سیستم هیدرولیکی باید ابتدا قسمت‌های مختلف آن شناخته و هم چنین وظیفه و کارکرد هر قسمت مشخص شود. در قسمت بعد اجزای یک پمپ پیستونی آورده شده و وظیفه هر قسمت نیز شرح داده شده است.

این مقاله هم بخوانید
پمپ پیستونی شعاعی

اجزای اصلی یک پمپ پیستونی: اجزای اصلی یک پمپ پیستونی شامل:

۱-پیستون‌ها ۲- محفظه پیستون‌ها (سیلندر) ۳-صفحه زاویه گیر ۴-صفحه شیار دار ۵-محور محرک۶ – کنترل کننده پیستون است. یک طرف محور محرک توسط یاتاقان سوزنی به صفحه شیار دار وصل شده و طرف دیگر به یاتاقان‌های توپی وصل می‌شود و از آن جا به الکتروموتور متصل می‌شود. صفحه زاویه گیر با محور محرک می‌چرخد و به وسیله کنترل کننده پیستون‌ها و فنری بالانس شده است. زاویه صفحه زاویه گیر با کنترل کننده پیستون قابل کنترل است محفظه پیستون‌ها به محور متصل می‌شود پیستون‌ها درون محفظه قرار می‌گیرند و انتهای حرکت شان توسط لغزنده هایی که به صفحه جریانی متصل هستند تعدیل می‌شود. پیستون‌ها درون سوراخ‌های محفظه که سیلندر نامیده می‌شود قرار می‌گیرند و با آن می‌چرخند محفظه پیستون‌ها از طرف دیگر به صفحه شیار دار متصل است. دو نوع پورت در صفحه شیاردار است که یکی پورت مکش است که به ورودی پمپ متصل می‌شود و دیگری پورت تخلیه است که به خروجی پمپ متصل می‌شود. چرخش سیلندرها سبب می‌شود که جریان از طریق صفحه شیار دار وارد یا خارج شودوهم چنین این حرکت چرخشی سبب حرکت رفت و بر گشتی پیستون هامی شودوامکان پمپاژ را فراهم می‌سازد.

0/5 (0 نظر)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
قبلی

پمپ پیستونی

بعدی

پمپ پیستون شعاعی RZ شرکت Hawe

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید فروشگاه
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

ایجاد یک حساب کاربری