02133114603
شنبه - پنجشنبه : 8:00 تا 16:00
Info@hydropersian.com

ارسال

به سراسر کشور

پشتیبانی

02133114604
unnamed (Copy)

تعمیر شیر برقی هیدرولیک

تعمیر شیر برقی هیدرولیک به چه صورت انجام می شود؟؟

تعمیر شیر برقی هیدرولیک به دلیل حساس بودن قطعات داخلی آن می بایست به صورت خیلی دقیق و با ظرافت بالا انجام شود تا در هنگام باز یا بسته کردن آن آسیبی دوباره به قطعات وارد نشود.

برای تعمیر شیرهای برقی ابتدا می بایست یک شناخت کلی نسبت به اجزای داخلی و فرمان های شیر برقی هیدرولیک آن داشته باشیم و سپس به عیب یابی آن بپردازیم.

ابتا در زیر جدول عیب یابی شیر برقی هیدرولیک را مشاهده کنید:

مشکل شیر برقینوع ایراد
کار نکردن شیر با برق دادنسوختن بوبین
صدای وز وز با برق دادن ولی کار نکردنگیر کردن اسپول در داخل شیر
نشتی روغنخط افتادن بر روی اسپول
لیک داشتن سیستمخراب شدن اسپول

جدول عیب یابی شیر برقی هیدرولیک

همچنین برای تعمیر شیر برقی خود می توانید با شماره های زیر با کارشناسان هیدروپرشین تماس بگیرید:
021-33114603
021-33114604

شیر برقی هیدرولیک تک بوبین هیدروپرشین
نمونه ای از شیر برقی هیدرولیک

اجزای داخلی شیر برقی هیدرولیک:

این قطعه از اجزای مختلف داخلی و خارجی تشکیل شده است که در ادامه به انواع آن می پردازیم.

  • بدنه اصلی
  • سولنوئید
  • اسپول
  • فنرها
  • بوبین
  • مهره ها
  • سوکت

انواع شیر برقی هیدرولیک هیدروپرشین

همچنین:

برای اطلاع از قیمت و خرید شیر برقی هیدرولیک به لینک زیر مراجعه کنید:

https://hydropersian.com/product-category/هیدرولیک/شیر-برقی-هیدرولیک/


بدنه اصلی:

بدنه شیر برقی هیدرولیک در واقع بیرونی ترین قسمت آن می باشد که در داخل و روی آن اجزای دیگری سوار می شوند. بدنه شیر محل نگه داری و عبور و مرور روغن هیدرولیک نیز هست که در واقع پل ارتباطی با قسمت های دیگر سیستم می باشد.

سولنوئید ها:

این قطعه بسته به مدل شیر برقی هیدرولیک در دو سر یا یک سر شیر قرار و بر روی بدنه اصلی قرار می گیرد. در واقع بوبین ها بر روی این سولنوئید ها سوار می شوند و با ایجاد میدان مغناطیسی باعث حرکت یک شفت یا خار کوچک داخل این سولنوئید ها می شود. این خارهای کوچک با حرکت و ضربه زدن به اسپول نیز باعث جا به جایی اسپول و عوض شدن مسیر روغن می شوند.

اسپول:

از اصلی ترین قسمت های شیر، اسپول یک شیر برقی هیدرولیک است که در واقع فرمان یک شیر کنترل جهت را مشخص می کند. اسپول داخل بدنه ی شیر قرار می گیرد و قلب تپنده ی آن می باشد. با ساختار خاص خود و جابه جایی آن به وسیله ی سولنوئیدها مسیر روغن بین پورت های ورودی و خروجی تغییر می کند و یا حتی روغن داخل شیر محبوس می شود. دارای مدل های بسیار متنوع و مختلف می باشد که هرکدام از مدل های آن در واقع یک فرمان خاص از حرکت روغن است.

در تعمیر شیر برقی هیدرولیک یکی از قطعاتی که بیشتر از همه معیوب می شود این اسپول است.

فنرهای سر و ته:

هنگتمی که اسپول در داخل بدنه شیر حرکت کرد و به سمت راست یا چپ رفت نیاز است که دوباره سر جای اول خود برگردد. در اینجا فنرهایی که در سر و ته شیر قرار می گیرند این کمک را به اسپول میکنند و آن را به کحل اولیه خود بر می گردانند.

بوبین:

بوبین ها تنها قسمت برقی این شیر ها می باشند و همانطور که گفتیم بر روی سولنوئید شیر ها بسته می شوند. هنگامی که به این بوبین ها برق وارد می شود به دلیل وجود سیم پیچ مسی که داخل خود دارند باعث به وجود آمدن یک میدان مغناطیسی می شوند که این میدان مغناطیسی باعث به حرکت درآمدن خار های داخل سولنوئید و در نتیجه حرکت اسپول و عملکرد شیر می شوند.

مهره های نگه دارنده:

وظیفه ی این مهره ها نگه داشتن و ثابت کردن بوبین ها بر روی سولنوئید شیر برقی هیدرولیک می باشد.

سوکت :

سوکت ها نیز بر روی بوبین بسته می شوند که وظیفه ی انتقال سیم ها به بوبین را دارند. در دو مدل ساده و چراغ دار تولید می شوند که مدل چراغ دار هنگامی که برق به بوبین وارد می شود با روشن شدن چراغ داخل خود اپراتور را از وجود برق به بوبین مطلع می سازد.

تعمیر شیر برقی هیدرولیک هیدروپرشین
اجزای داخلی شیر برقی هیدرولیک

عیب یابی و تعمیر شیر برقی هیدرولیک:

حال که اجزای داخلی این شیر را شناختیم می بایست به عیب یابی و علل خرابی آن پی ببریم:

  • شیر برقی به هیچ وجه کار نمی کند:

در این مورد به احتمال بسیار زیاد یک یا دو بوبین شیر برقی شما سوخته است. برای پی بردن به این موضوع ابتدا مهره های دو سر را باز کنید تا بوبین آزاد شود. اگر بوبین به سولنوئید چسبیده بود و باز نمی شد یعنی بوبین باد کرده و خرابی بوبین ها 100 درصد است. اما اگر به راحتی از روی شیر باز شد می بایست داخل سوراخ بوبین را بو کنید و اگر بوی سوختگی حس کردید هم یعنی بوبین سوخته است و باید تعویض شود. اگر هیچ کدام از 2 حالت قبلی نبود می بایست سوکت را از روی بوبین باز کرد و به قسمتی که سیم های فاز و نول متصل شده اند نگاه کنید. اگر یکی از پایه های فاز یا نول سیاه بود بوبین شما به احتمال زیاد به دلیل نوسان یا اتصال برق سوخته است

  • بوبین سالم است اما باز هم شیر برقی به هیچ وجه کار نمی کند:

اگر هر 3 حالت بالا را بررسی کردید و دیدید که بوبین سالم است پس به احتمال زیاد یک مشکل داخلی در شیر شما اتفاق افتاده که نیاز به تعمیر شیر برقی هیدرولیک دارد.

این مشکل به چند دسته تقسیم می شود

دسته اول – مشکلات مربوط به سولنوئید می باشد. همانطور که گفته شد در داخل سولنوئید یک شفت یا خار کوچک به همراه فنرها وجود دارد. اگر له هر دلیل این شفت در جای خود بازی نکند، اسپول نیز حرکت نمی کند که شیر کار کند. این بازی نکردن می تواند به دلیل خشک شدن محل شفت باشد که با یک گریس کاری ساده حل می شود اما اگر این خار شکسته باشد نیز باید تعمیر شود.

دسته دوم – مشکل مربوط به گیر کردن اسپول است. اگر اسپول داخل شیر حتی به صورت خیلی کم و ناچیز در جهتی غیر از افق حرکت کند باعث گیر کردن اسپول داخل بدنه می شود. در این حالت باید تمام قطعات اعم از بوبین ها ، مهره، سولنوئید باز شود و اسپول به صورت خیلی دقیق و با کمک دستگاه ( به هیچ عنوان با دست اینکا را نکنید) سر جای اول خود برگردد.

  • شیر نشتی دارد :

برای تعمیر شیر برقی هیدرولیک در این حالت به احتمال زیاد مشکل از اسپول شما باشد. با اینکه اسپول گیر نکرده است اما به احتمال زیاد به دلیل مرغوب نبودن جنس کالا یا اصولی نبودن فیلتراسیون بر روی اسپول خط و خش هایی افتاده است و از همان خش ها روغن فرار می کند. در این حالت می بایست اسپول را باز کرده و تعویض کنید.

  • فیلتراسیون:

در سیستم های هیدرولیک فیلتراسیون نقش بسزایی را در جلوگیری از خرابی و تعمیر شیر برقی هیدرولیک دارد. اگر به سیستم شما حتی یک پلیسه کوچک که با چشم دیده نمی شود وارد شود، باعث ایجاد خط و خش بر روی اسپول و در نتیجه لیک کردن سیستم به دلیل نشتی روغن می شود. پس حتما فیلتراسیون هیدرولیک را جدی بگیرید.


بیشترین علت خرابی شیر برقی هیدرولیک چیست؟

به دلیل استفاده نکردن از فیلتر های اصولی

تعمیر شیر برقی هیدرولیک نیاز به تخصص دارد؟

اگر مشکل به اسپول شیر وارد شده باشد بله ولی اگر مشکلات جزئی باشد با کمی تجربه می توان آنها را تعمیر کرد


زمان مورد نیاز: 1 ساعت.

تعمیر شیر برقی هیدرولیک

  1. بررسی بوبین ها:

    ابتدا باید بوبین ها را بررسی کنید که در صورت سوختن آنها باید تعویض شوند

  2. بررسی سولنوئید:

    اگر بوبین سالم بود باید سولنوئید ها را باز کرد و شفت و فنر داخل آن را بررسی کرد که سالم هستند یا خیر

  3. بررسی اسپول:

    اگر 2 مورد قبل مشکل نداشتند می بایست به سراغ اسپول رفت که به دلیل حساس بودن آن پیشنهاد می شود با تعمیرکار های هیدروپرشین تماس بگیرید.

3.5/5 (2 نظر)
4 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
قبلی

آموزش نصب شیر برقی هیدرولیک

بعدی

طرز کار شیر برقی پنوماتیک

4 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همتی

ممنون مشکل من حل شد

روزبه

بسیار عالی

هدایتی

اگر بوبین سوخته باشه نمیشه دوباره سیم پیچی کرد؟

سبد خرید فروشگاه
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

ایجاد یک حساب کاربری