02133114603
شنبه - پنجشنبه : 8:00 تا 16:00
Info@hydropersian.com

ارسال

به سراسر کشور

پشتیبانی

02133114604
General-schematics-of-hydraulic-valve-cylinder-drives-in-test-bench (Copy)

فرمان های شیر برقی هیدرولیک

فرمان های شیر برقی هیدرولیک بسیار متنوع می باشند به صورتی که اگر انواع مختلف آن را نشناسیم نمیتوانیم یک سیستم را طراحی کنیم و شیر برقی هیدرولیک مناسب را برای آن انتخاب کنیم.

همانطور که می دانید شیرهای کنترل جهت هیدرولیک وظیفه ی کنترل رفتار و کنترل جهت روغن و عملگرهای هیدرولیک را دارند. حال این عملگرها می توانند خطی یا چرخشی باشند.

عملگرهای خطی که همان جک های هیدرولیک هستند باید مسیر رفت و برگشت آنها کنترل شود یعنی چه زمانی باز شود، چه زمانی برگردد و چه زمانی هرکجا که خواستیم ثابت بماند. نحوه کنترل کردن این رفتار انواع مختلف فرمان های شیر برقی هیدرولیک را مشخص می کند یعنی مثلا اگر بخواهید جک شما با یک فرمان باز شود و با قطع فرمان برگردد باید یک مدل فرمان و اگر بخواهید جک با یک فرمان باز شود و با فرمان دیگر ثابت شود باید نوع دیگری از فرمان های شیر برقی هیدرولیک را انتخاب کنید.

مدار شیر برقی هیدرولیک هیدروپرشین

بررسی فرمان های مختلف نقشه مدار شیر برقی هیدرولیک:

  • 3/2 (بخوانید 3 به 2) :

این فرمان ها که معمولا به عنوان شیر های پاپت هیدرولیک شناخته می شوند دارای 3 پورت P,A,T  می باشند. یعنی یک پورت برای ورود روغن، یک پورت مخصوص عملگر و یک پورت برای برگشت و تخلیه به مخزن هیدرولیک می باشد.

به صورت کلی دو نوع از این فرمان ها وجود دارد یعنی نرمال کلوز و نرمال اوپن.

شیر 3/2 هیدرولیکی نرمال کلوز همانطور که از اسم آن پیداست در حالت نرمال (یعنی زمانی که هیچ برقی به آن وارد نشده است) به صورت بسته می باشد یعنی مسیر ورودی روغن به هیچ کجا راه ندارد (پورت p  بسته است و پورت A به پورت T  راه دارد) و با فرمان دادن به آن به حالت اوپن یا باز در می آید و روغن اجازه عبور پیدا می کند.

حالت نرمال اوپن آن دقیقا برعکس مدل بالا می باشد و در حالت عادی که به آن هیچ فرمانی وارد نشده است مسیر روغن را باز می گذارد و هنگامی که فرمان می گیرد مسیر روغن بسته می شود ( پورت P به پورت A راه دارد و مسیر تخلیه یعنیT بسته است)

این شیر ها به دلیل اینکه فقط یک پورت برای تغذیه ی عملگر دارند فقط می توانند جک را در یک جهت بالا یا پایین کنترل کنند پس می بایست از این شیر در جک هایی استفاده شود یا به صورت فنر برگشت هستند یا اینکه یک وزن سنگین بر روی جک قرار داشته باشد و آن را ببندد. نحوه ی کار آن به این صورت است که با یک بار فرمان دادن به شیر، جک باز می شود و با قطع کردن فرمان جک به صورت کامل بر میگردد.


انواع شیر برقی هیدرولیک هیدروپرشین

همچنین :

برای اطلاع از قیمت و انواع شیر برقی هیدرولیک به لینک زیر مراجعه کنید :

https://hydropersian.com/product-category/هیدرولیک/شیر-برقی-هیدرولیک/


  • 4/2 (بخوانید 4 به 2) :

در فرمان های شیر برقی هیدرولیک ، این مدل به دلیل شباهت ظاهری فرمان آن به نماد ضربدر و موازی به شیر های ضرب در موازی معروف هستند و در 90 درصد مدل های آن به صورت تک بوبین می باشند ( شیر برقی هیدرولیک تک بوبین ) گرچه که مدل های دو بوبین آن نیز موجود است که به شیرهای حافظه معروف هستند.

دارای 4 پورت P,A,B,T  هستند که بر خلاف مورد قبلی دارای 2 تغذیه برای عملگر هستند.

عملکرد آنها به این صورت است که در حالت عادی (بسته به نوع نصب) هنگامی که به آن فرمان ندادیم جک را در یک جهت مشخص حرکت می دهد و به محض اینکه به آن برق وارد کردیم جک در مسیر مخالف حرکت می کند.

پس این شیر ها دارای 4 پورت و 2 موضع برای جا به جایی جک ها می باشند.

  • 4/3 (بخوانید 4 به 3) :

خصلت مشترک تمامی این شیرها این است که دارای دو بوبین بودن  می باشند. حالت تحریک نشده ی آنها همان موضع (مربع) وسط می باشد. از وسیع ترین فرمان های شیر برقی هیدرولیک هست که به وسیله نقشه های مختلف خود می تواند حرکات مختلفی را با جک خود انجام داد. مثلا شما یک جک با کورس 10 سانت دارید و نیاز به این هست که این جک در 4 سانت ابتدای کورس خود و 2 سانت انتهای کورس حرکتی خود توقف داشته باشد، اینجا می بایست از بین فرمان های شیر برقی هیدرولیک مدل 4/3 را انتخاب کنید.

فرمان شیر برقی هیدرولیک هیدروپرشین

نقشه های مختلف 4/3:

نقشه های مختلف آن طیف گسترده ای را در بر میگیرد که در اینجا به 4 مدل از پرمصرف ترین آنها می پردازیم:

وسط بسته (نرمال کلوز) :

همانطور که در عکس زیر می بینید تمام پورت های حالت وسط بسته می باشد و در حالتی که هیچ فرمان برقی به آن داده نشده است تمام 4 پورت مسیرشان بسته است. در این موضع جک درهرحالتی که باشد به دلیل اینکه روغن هیچ راه ورود و خروجی ندارد ایست کامل می کند. اگر به بوبین سمت چپ برق بدهیم موضع شیر به سمت مربع سمت چپ می رود و مسیر روغن طبق فلش ها تغییر می کند و همینطور اگر به بوبین سمت راست برق بدهیم موضع به سمت مربع راست حرکت می کند.

وسط باز (نرمال اوپن) :

یکی از فرمان های شیر برقی هیدرولیک وسط باز یا نرمال اوپن می باشد. در حالت عادی این شیر دو پورت P و T  به همدیگر راه دارند یعنی در حالت عادی مسیر ورود روغن از پمپ به شیر به مسیر خروج روغن به سمت تانک باز است ودر واقع هنگامی که هیچ فرمان برقی به بوبین ها وارد نشود روغن در سیستم دائما در حال سیرکوله شدن به مخزن هیدرولیک می باشد. همچنین پورت A و B که همان ورود و خروج به جک هستند مسیرشان بسته است و جک در هرکجایی که باشد می ایستد.

P بسته :

در حالت وسط و نرمال این شیر مسیر ورود روغن از پمپ به سیستم مسدود می باشد ولی پورت های A,B,T  به همدیگر راه دارند. یعنی اینکه اگر یک نیروی خارجی (مثلا نیروی دست)  به جک اعمال شود، جک به سمت بسته شدن می رود.

وسط H :

در انواع فرمان های شیر برقی هیدرولیک این مدل به شیر های شناور نیز معروف هستند.

دلیل این معروفیت این است که در حالت نرمال تمام پورت ها به یکدیگر راه دارند و روغن به نوعی در بین تمام پورت ها شناور می باشد. در این حالت اگر یک نیرو به هر سمتی که باشد به جک وارد کنیم، جک در همان جهت حرکت می کند به همین دلیل به آن وسط شناور نیز می گویند.

فرمان های خاص:

هر فرمانی به غیر از فرمان های بالا که نام بردیم به عنوان فرمان های شیر برقی خاص شناخته می شوند و هیچ محدودیتی در نوع فرمان ها وجود ندارد. مثلا یک شیر می تواند تلفیقی از فرمان های وسط بسته و وسط باز باشد یا هر کدام از مربع ها یک فرمان خاص را نشان دهند. این شیر ها معمولا به صورت سفارشی ساخته و برای کارخانجات و صنایع خاص استفاده می شوند.

فرمان های مختلف

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


دانلود pdf فرمان های شیر برقی هیدرولیک


5/5 (1 نظر)
5 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
قبلی

تعمیر جک پنوماتیک 👨‍🔧

بعدی

انواع شیر برقی هیدرولیک

5 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید فروشگاه
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

ایجاد یک حساب کاربری