02133114603
شنبه - پنجشنبه : 8:00 تا 16:00
Info@hydropersian.com

ارسال

به سراسر کشور

پشتیبانی

02133114604
فلومتر چیست

فلومتر چیست؟

فلومتر چیست؟

فلومتر چیست

فلومتر چیست؟

 

فلومتر (جریان سنج)  چیست؟

فلومتر (جریان سنج ، فلومیتر) تجهیزی است که برای اندازه گیری مقدار مایع، گاز یا بخار عبوری از آن استفاده می شود. بعضی از فلومتر ها مقدار جریان عبوری را بر حسب زمان می سنجند. مثلا 50 لیتر در هر دقیقه. برخی دیگر از انواع فلومترها مقدار مجموع جریان عبوری را محاسبه می کنند.
فلومتر   از دو قسمت اولیه ترنسدیوسر و ترانسمیتر تشکیل شده است. ترنسدیوسر جریان عبوری از فلومتر  را سنس و شناسایی می کند. ترانسمیتر نیز بر اساس سیگنال خام دریافتی از ترنسدیوسر یک سیگنال قابل استفاده تولید می کند.
برخی فلومترها بر اساس حجم سیال عبوری مقدار آن را محاسبه می کنند، مانند فلومتر ) جریان سنج ، فلومیتر ( جابجایی مثبت. گروه دوم بر اساس سرعت عبور سیال مقدار آن را محاسبه می کنند که از انواع آن می توان به فلومتر  مغناطیسی، توربینی، اولتراسونیک و ورتکس اشاره کرد. گروه سوم فلومتر ) جریان سنج ، فلومیتر ( هایی هستند که بر اساس جرم سیال عبوری مقدار آن را اندازه گیری می کنند و فلومتر ) جریان سنج ، فلومیتر ( کوریولیس و فلومتر حرارتی یا ترمال از انواع آن هستند. گروه چهارم هم  فلومترهایی هستند که بر اساس محاسبه پارامترهایی غیر از حجم و سرعت و جرم، مقدار جریان عبوری را محاسبه می کنند. از انواع فلومتر گروه چهارم می توان به فلومتر ) جریان سنج ، فلومیتر فشار متغیر اشاره کرد.

فلومتر  چه کاربردهایی دارد؟

از فلومتر  برای صنایع و کارکردهای بسیار متنوعی استفاده می شود.

در ادامه به برخی از این صنایع و کاربردها اشاره می کنیم:
نفت و گاز و پتروشیمی
مواد غذایی و نوشیدنی
صنایع بهداشتی
آب و فاضلاب
تهویه مطبوع
سیستم های خنک کننده آب
روانکارها
گاز صنعتی
هوای فشرده

 

 

انواع فلومتر جریان سنج ، فلومیتر

فلومتر چیست؟

فلومتر چیست؟

روتامتر یا فلومتر سطح متغیر
روتامتر یا فلومتر سطح متغیر در واقع یک لوله باریک شونده و یک شناور است. این نوع فلومتر به خاطر قیمت پایین، سادگی طراحی، افت فشار کم و قابلیت استفاده در محیط های مختلف جزو پرکاربردترین فلومتر ها برای گازها و مایعات می باشد.

فلومتر پیستونی فنری
این نوع از فلومتر دارای یک پیستون در داخل لوله ای باریک شونده است. در حالتی که سیال نباشد پیستون توسط فنر ثابت نگاه داشته می شود. از این فلومتر  برای سیال های با ویسکوزیته پایین بیشتر استفاده می شود.

فلومتر جرمی گاز
فلومتر جرمی ترمال با کمترین مقدار نیاز به پارامترهایی مانند دانسیته، فشار و ویسکوزیته سیال کار می کند. بسیاری از این فلومتر ها دارای نمایشگرهای داخلی و خروجی های آنالوگ برای استفاده در دیتالاگرها هستند. بیشترین استفاده از فلومتر جرمی ترمال در مواردی است که تست نشتی نیاز باشد یا مقدار بسیار دقیق جریان عبوری مد نظر باشد.

فلومتر اولتراسونیک
این نوع از فلومتر برای سیال های کثیف مانند فاضلاب و پسماندها استفاده می شود. در این فلومتر  از قانون داپلر و امواج اولتراسونیک برای تعیین مقدار سیال استفاده می شود. فلومتر توربینی این نوع از فلومتر دارای دقت بسیار بالایی است و می توان برای تعیین مقدار سیال های با ویسکوزیته بالا نیز از آن استفاده کرد. از فلومتر توربینی فقط می توان در خطوط لوله مستقیم استفاده کرد.

سنسور جریان پدالی
این نوع سنسور جریان به خاطر قیمت پایین و بهره وری بالا برای آب و سیال های مشابه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از سنسور جریان پدالی نیز فقط می توان در خطوط لوله مستقیم استفاده کرد.

فلومتر جابجایی مثبت
در مواقعی که خط لوله مستقیم نیست و نمی توان از توربین متر یا سنسور پدالی استفاده کرد، از فلومتر جابجایی مثبت می توان استفاده کرد. همچنین از این نوع فلومتر می توان برای مایعات با ویسکوزیته بالا نیز استفاده کرد.

فلومتر ورتکس
مهمترین ویژگی این نوع فلومتر  حساسیت پایین به تغییرات جریان و نیز مقاومت بالا در برابر خوردگی و خستگی می باشد. همچنین هزینه های نگهداری آن نیز پایین است.

لوله پیتو یا سنسور فضار متغیر
لوله پیتو دارای محاسن زیادی است، از جمله هزینه نصب پایین، افت فشار خیلی کم، هزینه پایین تعمیر و نگهداری و عمر مفید زیاد.

فلومتر مغناطیسی
این نوع فلومتر  برای سیال های رسانا بسیار مناسب است. این نوع فلومتر هیچ قطعه متحرکی ندارد و به همین دلیل برای فاضلاب و یا سیال های کثیف و غلیظ بسیار مناسب است.

آنمومتر یا سرعت سنج سیال
از این مدل فلومتر برای تعیین مقدار جریان هوا استفاده می شود. آنموتر نیز مانند فلومتر مغناطیسی هیچ قطعه متحرکی ندارد. البته آنمومتر پره ای نیز نوع دیگری از آنمومتر است که قسمت متحرک دارد. همچنین آنمومترها ممکن است ویژگی محاسبه دما و رطوبت را نیز دارا باشند.

 

فلومتر چیست

0/5 (0 نظر)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
قبلی

نکاتی در رابطه با شیرهای پروپرشنال

بعدی

هیدرولیک و پنوماتیک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید فروشگاه
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

ایجاد یک حساب کاربری