02133114603
شنبه - پنجشنبه : 8:00 تا 16:00
Info@hydropersian.com

ارسال

به سراسر کشور

پشتیبانی

02133114604
پمپ هیدرولیک هیدروپرشین

پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک از مهمترین قطعات یک سیستم هیدرولیک می باشد که وظیفه ی آن انتقال سیال روغن را از مخزن روغن به دیگر قطعات سیستم می باشد.

تمام این پمپ ها در شرایط دمایی و فشار های ثابت و یا متغیر، با ویسکوزیته ( مقدار چسبندگی روغن) تعریف شده از طرف شرکت سازنده خود عمل می کنند و طبیعتا محدودیت هایی نیز برای این کار تعریف شده است.

پمپ هیدرولیک چیست؟

همانطور که گفته شد قلب تپنده ی یک سیستم هیدرولیک می باشد که وظیفه ی آن انتقال سیال به قطعات دیگر مانند شیر برقی هیدرولیک ، فشار شکن هیدرولیک ، فلوکنترل و یا قطعاتی از این قبیل می باشد.

یک تصور غلطی که درباره پمپ هیدرولیک وجود دارد این است که این قطعه فشار سازی را نیز انجام می دهد اما باید گفت که این نظر به هیچ وجه صحیح نمی باشد و وظیفه ی آن فقط انتقال روغن به محل مورد نظر است.

در واقع فشار سازی به دلیل وجود موانع و مقاومت های سر راه روغن اتفاق می افتد.

قیمت پمپ هیدرولیک :

تنوع گسترده ی این محصول باعث شده تا تنوع قیمتی زیادی را شاهد باشیم. پس برای دانستن قیمت ، ابتدا می بایست انواع این پمپ ها را با شناسه های مختلف بشناسیم تا بتوانیم قیمت را محاسبه کنیم چرا که مواردی مانند سایز پوسته ، دبی ، فشار کاری ، نحوه نصب و … از عواملی هستند که تاثیر مستقیم بر روی قیمت پمپ می گذارند.

همچنین یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر قیمت برند و کشور سازنده ی پمپ هیدرولیک است که می بایست در هنگام خرید آن را در نظر گرفت.

پمپ دنده ای هیدرولیک هیدروپرشین

برای استعلام قیمت انواع پمپ های هیدرولیک با شماره های 33114603-021 یا 33114604-021 تماس بگیرید.

همچنین می توانید به شماره واتس آپ ما 09378189003 پیام دهید تا در سریع ترین زمان ممکن موجودی و قیمت را داشته باشید.

برای شناخت کافی از این قطعه می بایست به بررسی انواع مختلف آن ها بپردازیم :

انواع پمپ هیدرولیک :

این محصول به 2 گروه اصلی جا به جایی مثبت و جا به جایی غیر مثبت تقسیم می شود که در صنایع مختلفی که ما با آنها ارتباط داریم بیشتر با پمپ های جا به جایی مثبت کار میکنیم. به همین دلیل به توضیح این پمپ ها می پردازیم.

  • پمپ هیدرولیک جا به جایی مثبت :

منظور از آن این است که با هر جا به جایی می بایست یک حجم مشخص از روغن طبق تعریف کاتالوگ ، دبی تولید شده باشد و اگر سر راه خروج آن را ببندیم این تولید دبی به هیچ وجه متوقف نشده و فقط باعث افزایش فشار آن می شویم.

به 3 دسته اصلی زیر تقسیم می شوند :

1- پمپ دنده ای هیدرولیک
2- پمپ کارتریجی هیدرولیک ( تیغه ای)
3- پمپ پیستونی هیدرولیک

هر کدام از پمپ های نامبرده شده در بالا رنج فشار کاری و دبی و کاربرد های مختلفی دارند که می بایست بر حسب نیاز سیستم آن ها را خریداری نمود.

  • پمپ دنده ای (Gear Pump ) :

پمپ های دنده ای یکی از پر مصرف ترین از انواع پمپ هیدرولیک می باشد که به دلیل فشار کاری و قیمت مناسب و همچنین راندمان بالا انتخاب اول در بسیاری از صنایع می باشد.

این پمپ در 2 مدل دنده خارجی و دنده داخلی تولید شده است که هرکدام مزایا و معایب خود را دارا می باشد.

1- دنده خارجی :
بسیار پرمصرف تر از مدل دیگر می باشد و از آن می توان به عنوان یک پمپ جامع نام برد. چرا که در بسیاری از سیستم ها مثل پاورپک های هیدرولیک ، پمپ پر کن هدرولیک ، پمپ شارژ و یا پمپ سیستم سیرکولاسیون فیلتر ها استفاده می شود.

پمپ دنده ای ZBF هیدروپرشین
پمپ دنده ای

عملکرد آن به وسیله 2 چرخ دنده که یکی به شفت متصل است ( متحرک ) و دیگری که به واسطه چرخش شفت و چرخ دنده اصلی تحرک دارد (محرک) انجام می گیرد.

این مدل ها در سایز پوسته های مختلف ساخته شده اند که برای نام بردن آن ها گروه بندی شده اند و از گروه 1 تا گروه 4 متغیر هستند. هر چه پوسته بزرگتر باشد می تواند دبی بیشتری را عبور دهد.

رنج فشار کاری این پمپ ها نیز در مدل های چینی بین 150 الی 200 بار می باشد و در برند های آلمانی مثل رکسروت ، بوش و یا … تا 300 بار نیز تعریف شده است.

همینطور این پمپ ها در دبی های مختلف قابل ارائه می باشند که از 0.5 لیتر تا 120 لیتر متغیر است که از معروف ترین مدل های چینی پمپ دنده ای zbf می باشد .

پمپ دنده ای هیدرولیک هیدروپرشین
عملکرد پمپ دنده خارجی

2- دنده داخلی :

پمپ های دنده داخلی به دلیل اینکه معمولا فشار پایین تری نسبت به دنده خارجی ها دارند ، کم مصرف تر می باشند و معمولا به عنوان پمپ های پرکن یا پمپ شارژ از آن ها استفاده می شود. البته که برند هایی مثل رکسروت آلمانی این مدل را در فشار های بالای 300 بار نیز تولید کرده اند.

این پمپ ها به مدل ماه و ستاره ای نیز معروف هستند چرا که عملکرد آن به این صورت است که یک چرخ دنده خارج از مرکز به شفت اصلی پمپ متصل است و یک هلال نیز کنار آن قرار دارد که باعث ایجاد تعادل می شود. چرخ دنده با چرخش خود باعث مکش پمپ و حرکت روغن به خارج از مسیر می شود.

عملکرد پمپ دنده داخلی
  • پمپ کارتریجی یا تیغه ای هیدرولیک (Vane Pump) :

دلیل نام گذاری این دسته از پمپ هیدرولیک وجود یک قطعه به نام کارتریج هیدرولیک می باشد که در داخل پوسته اصلی پمپ قرار می گیرد و در واقع عمل انتقال سیال از داخل آن انجام می گیرد.

پمپ کارتریجی هیدرولیک هیدروپرشین
تصویری از یک پمپ کارتریجی

کارتریج ها نیز به وسیله ی تیغه هایی که در داخل خود دارند و حرکت رفت و برگشتی آن ها، مانند تصویر زیر باعث مکش روغن به داخل خود و خروج آن از قسمت دیگر می شوند.

پمپ های کارتریجی در 2 رنج فشار کاری ساخته می شوند. یکی 170 بار و دیگری 350 بار .
در 2 مدل بالا تفاوت در ساختار کارتریج آن ها می باشد که در مدل های فشار پایین تر 3 تیکه و در مدل های فشار بالا 5 تیکه می باشند.

پس متوجه شدیم که تمام عملیات مکش و دهش در این مدل به وسیله کارتریج داخل آن انجام می شود و اگر به خوبی از آن مراقبت نکنیم باعث از کار افتادن کل پمپ خواهد شد.

نکته ی مهمی که درباره ی این دسته از پمپ ها وجود دارد این است که به پمپ های دائم کار معروف هستند چرا که در صورت خرابی می توان کارتریج آن ها را تعمیر و یا تعویض نمود.
همچنین صدای این مدل نیز بسیار کمتر از مدل های دیگر است

دبی آن ها نیز بر خلاف سایر پمپ های هیدرولیک به گالن بیان می شود. بر فرض مثال اگر یک پمپ دنده ای با دبی 80 لیتر بر دقیقه داشته باشیم معادل آن در مدل های کارتریجی برابر 17 گالن می باشد ( هر گالن برابر 4.7 لیتر است)

کارتریج پمپ هیدرولیک هیدروپرشین
کارتریج های هیدرولیک

این پمپ ها در برند های مختلفی موجود می باشند که از معروف ترین برند ها می توان به پمپ کارتریجی Vickers (ساخت انگلیس) ، برند Veljan که ساخت کشور هند می باشد و همینطور برند yucken (ژاپن) اشاره کرد. در قسمت زیر می توانید کاتالوگ یا دیتا شیت این برند ها را دریافت کنید

  • پمپ پیستونی (Piston Pump) :

و اما فشار بالا ترین از انواع پمپ هیدرولیک ، پمپ های پیستونی هستند.

این مدل نیز به دلیل ساختار داخلی خود در سیستم هایی استفاده می شود که نیاز به فشار های بالا بعضا تا 700 بار می شود. ساختار داخلی آن ها تشکیل شده از پیستون های مخصوص روغن می باشد که بسته به دبی پمپ سایز های مختلفی دارد. این پیستون ها به وسیله ی یک صفحه که سواش پلیت (swash plate) نام دارد تغییر حالت می دهند و وادار به باز و بسته می شوند که همین کار باعث مکش و دهش روغن می شود.

این پمپ ها نیز دسته بندی های مختلفی دارند که شامل پمپ پیستونی محوری و شعاعی می شود.

در مدل های محوری لوازم داخلی آن عبارتند از : پیستون ها ، سواش پلیت ، روتور ، پلیت ، بالانسر ، یاتاقان هستند که در کنار هم روتاری گروپ ( Rotary Group ) را تشکیل می دهند.
در مدل های شعاعی مدل پیستون ها تغییر می کند که در واقع حول دایره به مرکزیت شفت گرد هم می آیند.

یکی از پر مصرف ترین مدل های این پمپ ها مدل های سرکج می باشد که زاویه مناسب برای تغییر دبی را به وسیله سواش پلیت ایجاد می نماید.

پمپ سرکج هیدرولیک هیدروپرشین
پمپ سرکج هیدرولیک

پس هر کجا که نیاز به فشار بالا در سیستم باشد از مدل های پیستونی استفاده می کنیم .

همچنین از معروف ترین برند های تولید کننده پمپ های پیستونی در دنیا می توان به شرکت Rexroth ، MOOG اشاره کرد که در قسمت زیر می توانید کاتالوگ های آن هارا را دانلود کنید :

4/5 (1 نظر)
4.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
قبلی

تعمیر پمپ هیدرولیک

بعدی

نمایندگی Burkert

4.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمید

سلام.آیا پمپ هیدرولیک زانتیایی میشه به ۴۰۵ نصب کرد؟

سبد خرید فروشگاه
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

ایجاد یک حساب کاربری